Ecuador & Galápagos Eilanden 2016 - San Cristobal

Zeeleeuw op San Cristobal

Dinsdag 9 augustus. We vliegen naar San Cristobal op de Galapagoseilanden voor een zesdaags verblijf in deze archipel. Op San Cristobal zien we schildpadden, snorkelen we een paar maal en zien we veel fregatvogels en blauwvoetgenten. Op alle stranden, maar ook in de haventjes liggen zeeleeuwen en de Darwinvinken zijn ook overal. Het is één grote dierentuin lijkt het wel, zij het dat alle dieren gewoon in vrijheid leven hier.

San Cristobal

Om kwart over negen rijdt de bus voor bij het hotel in Guayaquil en om 10 voor 12 vliegen we naar San Cristobal op de Galapagos eilanden. Het is een korte vlucht deze keer. In twee uurtjes zijn we er.

Hotel Galapagos Planet

We worden direct naar het hotel gebracht. Hotel Galapagos Planet is een "luchtig" hotel met eenvoudige kamers. We hebben wel een groot balkon met hangmat voor onze kamer. Het valt gelijk op dat de sfeer totaal anders is dan op het vasteland. Het eiland- en strandgevoel, wat of dat ook is, overheerst.

Lunch at San Cristobal - Gina Mom

Brown Pelican

We lunchen in een restaurantje aan de haven. We zien diverse vogels, waarvan de Bruine Pelikaan er één van is.

Darwin Vink

Darwinvinken zijn uiterst mak en ze scharrelen rond op de balustrade van het restaurant zonder zich iets van ons aan te trekken.

ONderweg naar het informatiecentrum zien we van alles, rode krabben, zeeleeuwen, bruine peilkanen, mooie bloemen, een Lavalizard en een Tropical Mockingbird.

Sealions on the beach of San Cristobal

Gina Mom met zeeleeuw

De zeeleeuwen zijn erg op hun gemak. Al snorkelend dartelen drie zeeleeuwen om me heen, terwijl Gina op het strand wat foto 's maakt.

Sealion

Deze zeeleeuw ziet er wel been in!

Op het strand van San Cristobal

Een groot deel van de groep gaat snorkelen of zwemmen, een deel doet dat niet, maar genieten doen we allemaal.

Sealion

Frigate Bird

Gina Mom op San Cristobal

Yelloq Warbler

Het is heerlijk aan het strand. De temperatuur is aangenaam en er is genoeg te zien, overvliegende fregatvogels en een Gele Zanger op een dode tak. Op de terugweg passeren we een jonge zilverreiger, die zich in het late middaglicht laat vereeuwigen.

Als we terugkomen van het strand is het al vrij laat en daalt de zon snel achter de horizon wat een aantal leuke plaatjes oplevert.

Eten in San Cristobal

's Avonds gaan we met Jacob-Jan uit eten, want na afloop willen we nog wat vogels bekiojken waarvan hij foto 's heeft op zijn laptop. De rest van de groep komt uiteindelijk ook hier eten, maar zij starten dus later. Na afloop gaan we nog even mee met Jacob-Jan naar zijn kamer. Terwijl hij en ik druk zijn met het op naam brengen van vogels, amuseren Frans en Gina zich samen goed. Er wordt in ieder geval flink gelachen, zodat ze zelfs op de andere kamers kunnen meegenieten.

Centro de Crianza de Tortugas Terrestres

Schildpadden

Woensdag 10 augustus. Vandaag worden we opgehaald voor een wandeling naar een krater. Onderweg blijkt het zo mistig dat dit geen zin heeft, dus bezoeken we het schildpaddenbroedcentrum en daarna het strand. In de middag hebben we vrij en gaan we een tochtje door de baai doen met Bone en daarna snorkelen op het Loberiastrand.

Schilpaddencentrum

Schilpad

Schildpad

Het schildpaddencentrum beschermt de schildpadden op het eiland en helpt hen met een broedprogramma. Vrijwilligers van over de hele wereld komen er werken en verzorgen de schildpadden, die gek zijn op bladeren van bomen, maar ook cactussen niet versmaden.

Turtle

Yellow Warbler

De Gele Zanger is een algemeen voorkomende zangvogel op de Galápagoseilanden. We zien die dan ook regelmatig. Deze zit langs het pad naar het strand.

Op weg naar het strand

Blauwvoetgent en meer .....

Hans en Gina Mom op San Cristobal

Vanaf het schildpaddencentrum is het 10 minuutjes lopen naar het strand. Het is nog steeds zwaar bewolkt, maar het zicht is goed. Op het strand aangekomen zien we weer overal zeeleeuwen liggen. Deze zijn goed te benaderen en willen wel meewerken voor een foto.

Gina Mom op San Cristobal

Gina vermaakt zich goed met fotograferen

Upside-down

Het is net een dierentuin met dit verschil: hier leven de dieren in het wild!

Een Blauwvoetgent is zich uitgebreid aan het poetsen en laat zich tot enkele meters benaderen zodat ik een groot aantal leuke foto 's van dit fotogenieke dier kan nemen.

Yellow Warbler

Een Gele Zanger steekt erg af tegen de zwarte lava en een Zeeleeuw komt parmantig het strand op lopen.

Fregatvogel

Great Frigatebird

Lavameeuw

Stormpertrel

Tussendemiddag eten we bij een restuarantje in de haven. Terwijl we op de bestelling wachten kan ik pelikanen, fregatvogels, lavameeuwen en stormvogeltjes.

Door de baai met Boné

Via de gids vraag ik of er excursiemogelijkheden zijn, speciaal voor Zwaluwstaartmeeuwen. Hij geeft me het telefoonnummer van Boné, die tochtjes door de baai verzorgt en wellicht op zoek kan naar de gewenste meeuwensoort. Die zien we vanmiddag niet, maar het wordt wel een erg leuk uitje. Gina en Henny van Langelaar gaan ook mee.

Boné is op de afgesproken tijd in de haven. Hij spreekt geen woord Engels, maar toch begrijpen we elkaar, zij het met handen- en voetenwerk. We varen langs het strand de baai uit, terwijl een Bruine Pelikaan over de boot vliegt. Ik ben blij mijn telelens mee te hebben genomen, die komt goed van pas.

Blauwvoetgent

Bruine Pelikaan

Zeeleguaan

Boné

Brown Pelican

We zien op de kant nog een Bruine Noddy en een Zeeleguaan. Dan gaat Boné onverwacht visafval in zee werpen. Binnen de korste keren zit een pelikaan op de boot en scheren er fregatvogels al vechtend om vis langs de boot.

Masked Booby

Boné weet een plek waar regelmatig haaien zitten en daarom draaien we om en varen verder de zee op. Helaas wordt het behoorlijk bewolkt en laat de zon zich niet meer zien. Ik zie een maskergent overvliegen, waar ik alleen een slecht bewijsplaatje van kan maken. Op de plek van de haaien aangekomen, gaat Boné weer visafval voeren, maar meer als veel fregatvogels, stormvogeltjes en wat pelikanen zien we niet. We keren na ruim twee uur terug naar de kade en nemen afscheid van Boné.

Snorkelen op het Loberiastrand

Hans Mom op Loberiastrand

Na het tochtje door de baai nemen wij met Henny en Annemiek een taxi naar het Loberiastrand om te snorkelen. De meeste anderen zijn daar ook al. Het is best fris en het water is niet erg warm, maar desondanks doe ik een poging. Ik zie veel vissen, een rog en ook nog een schildpad van dichtbij. Ik vermaak me dus prima.

Snorkelen op Loberiastrand - Hans Mom

Darwinvink

Terwijl ik aan het snorkelen ben, vermaken Gina en Ine Tas zich met het fotograferen van Darwinvinken, die totaal niet schuw zijn. Eén gaat zelfs op de rand van de slipper van Ine zitten.

Na een halfuurtje heb ik het wel gezien en begin ik het behoorlijk koud te krijgen. Tijd om eruit te gaan dus.

Zeeleguaan

We worden weer bijtijds opgehaald door dezelfde taxi. Zo komt er een einde aan de eerste volle dag op de Galápagoseilanden. We hebben ons prima vermaakt. 's Avonds gaan we eten bij Calypso in het dorp. Morgen gaan we met de boot via Floreana naar Isabela.

Isabela

Galapagoseilanden - Isabela

We varen op donderdag 11 augustus via een tussenstop op Floreana naar Isabela. De vaartocht duurt een aantal uren waarop we weinig zien vanwege de grote snelheid waarmee we varen. De tussenstop op Floreana is wel leuk en eenmaal op Isabela aangeland, installeren we ons in het hotel waar we weer twee nachten zullen verblijven